23-3-2017

Hoe houdbaar zijn apps nog?

Hoewel er steeds meer aandacht besteed wordt aan apps, doen we dit aan een steeds minder aantal. Voorheen konden we geen apps genoeg hebben, tegenwoordig lijden we aan een app-overload. De toegevoegde waarde weegt niet meer op tegen het gedoe van het vinden, downloaden, beheren, openen en switchen tussen apps. Bad news als apps, net als bij ons, je dienstverlening ondersteunen. Hoog tijd dus om de focus te verleggen van het bouwen van apps – in ons geval het platform @lly naar het bouwen van systemen.

App overload

Domino’s Pizza Pizza gigant Domino’s doet dat enorm goed. Ook zij concludeerde dat het consumentengedrag flink is veranderd onder invloed van digitalisering en lanceerde daarom ‘Domino’s AnyWare. Met dit initiatief laat Domino’s hun klanten hun favoriete pizza bestellen ongeacht waar zij zich bevinden of welk device zij op dat moment gebruiken. Onderuitgezakt voor de TV, dan bestel je via je SmartTV een pizza. Zit je op Twitter, dan Tweet je een pizza emoji. Maar ook onderweg naar huis in je slimme Ford kun je eenvoudig een pizza bestellen via Voice Command en via je SmartWatch de bestelling volgen.

Contextueel relevant

Het gaat erom je klant te bereiken op de plek waar zij veel van hun tijd besteden - op hun telefoon, voor de TV, in de auto of op Facebook. Domino’s doet dit met AnyWare fantastisch. Zij benaderen hun doelgroep op de plek waar zij zit en leveren daar een waardevolle dienstverlening aan toe. Doordat de klant bijvoorbeeld een order plaatst via Facebook Messenger of vanuit zijn slimme auto hoeft hij de Domino’s app niet geïnstalleerd te hebben. Domino’s biedt binnen een relevante context een geïntegreerde service aan op andere platformen in de vorm van algoritmes en bots. En daarin zijn ze niet de enige. Hoe houdbaar is een app nog als algoritmes en smart agents de rol langzaam overnemen? Is een nieuw platform waarop verschillende diensten op een veel menselijkere manier aangeboden worden niet wenselijker? Denk aan een SmartWatch, Siri, Google Home of een messaging dienst.

Hoe houdbaar is een app nog als algoritmes en smart agents de rol langzaam overnemen?

What's next?

Dat is precies wat wij ons bij Hago Next afvragen. Het platform @lly is slecht één van de manieren waarop gebruikers interacteren met ons ecosysteem. Nu gooien we bij Hago Next het roer niet gelijk radicaal om, maar willen we graag meegroeien in het tempo waarin digitale technologie zich vandaag de dag ontwikkelt. Zo zijn wij de mogelijkheden aan het verkennen naar een systeem waarin verschillende functionaliteiten samen komen om de operatie te ondersteunen. Bijvoorbeeld op een SmartWatch of op onze SmartCart.