30-8-2017

De toekomst van schoonmaak

In Amsterdam deden we een trendwalk. Onder leiding van Karoline de Koning, trendwatcher bij ons zusterbedrijf Yask, gingen we langs bij allerlei startups, om te zien wat er allemaal gaat komen. We maakten kennis met de toekomst. Van nieuwe communicatiemogelijkheden tot kant-en-klare-huizen. Het liet ons zien wat mogelijk is. Het blijft lastig om te bepalen wat er gaat komen, want we hebben geen glazen bol. Wel kunnen we observeren. Zien wat er ontstaat, wat we nooit hadden verwacht. Want wie had gedacht dat we onze huizen zouden verhuren aan vreemden? Een platform bouwen konden we al. Dus het is geen technisch issue, maar een sociaal issue. Is er behoefte? En is die groot genoeg om ondanks de huidige onzekerheid in de maatschappij toch de deuren voor Jan en allemaal open te zetten? Blijkbaar wel.

De os en zijn kilo’s
In 1906 vond er in Plymouth een landbouwshow plaats. Omstanders moesten inschatten wat het gewicht van een os was. Ongeveer 800 mensen vulden een formulier in en het gemiddelde – vox populi – kwam verrassend dichtbij de werkelijkheid. The wisdom of the crowds, zeg maar. 

 

 

Ik vertel dit omdat deze whitepaper over de toekomst van schoonmaak niet de eerste is. En zeker ook niet de laatste. En ook ik kan niet in mijn glazen bol kijken en zien wat de toekomst ons brengt. Maar gezamenlijk kunnen we mogelijk best een behoorlijke inschatting maken van wat er gaat komen.

En hopelijk geef ik hiermee extra inspiratie en input voor een discussie. Ik daag je uit om los van de realiteit, geldende kaders en bestaande ogma’s mee te filosoferen. Wat brengt de wereld ons? Is een schoonmaakbedrijf überhaupt nog wel nodig? Bestaat Hago nog in 2050? Ik kan hier ook geen eenduidig antwoord op geven, maar hoop wel een inspiratie te zijn. En heeft u hier ideeën over? Dan nodig ik u van harte uit om eens hardop met me mee te denken.

Van breed naar smal
We beginnen deze whitepaper vanuit de breedte met de megatrends. Mondiale trends die overal zichtbaar zijn en veel invloed hebben op facility management. Hierbij maak ik gebruik van de kennis die ons zusje Yask heeft verzameld (check zeker ook hun website fmtrends.nl). Vervolgens maak ik een doorvertaling naar wat dit voor schoonmaakbedrijven kan betekenen en in het bijzonder voor Hago. De whitepaper is hieronder te downloaden. Veel leesplezier!