18-5-2017

De balans tussen online en persoonlijk contact

Bij Hago Next zijn we dagelijks bezig met het digitaliseren van onze workflow, het efficiënt inrichten van online processen en met slimme innovaties. Denk aan sensoren in smartwatches of in gebouwen. Maar ook proberen we de communicatie tussen vraag en aanbod zoveel mogelijk online en realtime te laten verlopen via ons @lly platform. De vraag is dan: hoe kunnen wij met onze digitale oplossingen en online platformen toch persoonlijk en oprecht zijn?

Oprechte interesse

Communicatie is de afgelopen jaren persoonlijker en intiemer geworden. Het Radboud UMC in Nijmegen had een tijd lang met succes een ‘Chief Listening Officer’, jawel, een patiëntluisteraar, in dienst. En kijk maar eens naar de snelle groei van privénetwerken als WhatsApp en SnapChat. Deze groeien sneller vergeleken met publieke netwerken als Facebook en Twitter. ‘Conversation Topics’ is het antwoord van Facebook daarop. In de Engelstalige Messenger test Facebook deze feature om mensen weer aan het praten te krijgen. De feature toont bijvoorbeeld waar vrienden onlangs zijn geweest, naar welke feesten ze binnenkort toe gaan en naar welke muziek ze op dat moment luisteren.

Onlangs stuitte ik via een collega op dit artikel. Hieruit blijkt dat persoonlijk contact tot 34 keer effectiever is dan een email sturen. De genoemde voorbeelden zijn slechts een handjevol waaruit blijkt dat er steeds meer behoefte is aan oprechte interesse en persoonlijk contact. Wat overigens niet wil zeggen dat online-communicatie uit den boze is. Key is het vinden van de juiste balans om hier tussen te schakelen.

 

Zo doen we dat bij Hago Next

Alles wat wij bij Hago Next doen, doen we kijkend door de bril van de eindgebruiker, van klant tot schoonmaker. Maar hoever kan je gaan in, in dit geval, online communicatie? En in welke situaties is face-to-face contact effectiever? Dit is een continu leerproces. Het voordeel van @lly is dat ze geen ochtendhumeur heeft. Maar ook bij Hago Next onderschatten we de kracht van persoonlijk contact.

Het voordeel van @lly is dat ze geen ochtendhumeur heeft.

Tijdens Facility for Future 2017 werden in onze stand ingediende cases van klanten behandeld. In workshopvorm werd de klant vervolgens nauw betrokken bij de oplossing van het probleem: Design Thinking. Wat vindt hij belangrijk, wat speelt er op de werkvloer? Daar leren wij bij Hago Next ook weer van.

Onze tip? Maak de behoeftes van je doelgroep inzichtelijk. Innoveer niet omdat technologie dat toelaat, maar innoveer op basis van de behoefte van de gebruiker. Pas dan ben je in staat je dienstverlening waardevol te verbeteren. Ieder inzicht is inmiddels weer een nieuw uitzicht.

 

Ook interessant voor u:

Schoonmaakapp @lly

Hoe kunnen we de schoonmaker empoweren en motiveren? Vanuit die vraag heeft Hago Next de smartphone-app @lly (door)ontwikkeld en verbonden met het volledige digitale hart van de organisatie. De digitale assistent die altijd en overal is - en in contact staat met de schoonmaker, eindgebruiker en ...

Schoonmaakapp @lly